تبلیغات
سربازان مبارز

سربازان مبارز
" السلام علیك یا ابا عبد الله، السلام علیك و رحمة الله و بركاته "  
قالب وبلاگ
نویسندگان
لینک دوستان
مقدمه :

با سلام: اگر در این مقاله اشکال نوشتاری وجود دارد پیشاپیش از تمامی خوانندگان مقاله عذر خواهی می کنم . این مقاله تایپ صحبت های استاد علی اکبر رائفی پور در برنامه جمال افتاب از رادیو میقات است .

ذوالقرنین کیست؟

عرض سلام ادب و وقت بخیر دارم خدمت شنوندگان عزیزجمال افتاب

از این که در خدمت شماعزیزان هستم درقالب این برنامه خداوند را شاکرم.

چند وقت پیش بحثی درمورد ذوالقرنین مطرح شد و سخنرانی هایی در کشور صورت گرفت.

یکی از سوره های خیلی عجیب و پر از سوال در قران سوره کهف است. سوره ی کهف درباره افراد مختلفی صحبت میکند از جمله:درباره اصحاب کهف، ذوالقرنین وغیره . 

به خصوص در مورد ذوالقرنین که مباحث درباره ان زیاد و در تفاسیر مختلف از ان سخن گفته شده است. ما می خواهیم درباره ذوالقرنین صحبت کنیم .

در برهه ای کاندیدای ذوالقرنین اسکندر ،پادشاهان یمن ،وین جنگ چینی و امثال مختلف بود. که قسد پرداختن به انها را نداریم . منتهی بعد از نوشته شدن کتاب ذوالقرنین نوشته اقای ابوالکلام ازاد بحث کورش هم مطرح شد و ما بیشترین شباهت رابه ذوالقرنین درکورش میبینیم . 

حال که شما از قران درباره ذوالقرنین سوال می پرسید [ وَیَسئَلونَکَ عَن ذِِی القرنَینِ ]۱( وازتو درباره ذوالقرنین سوال می پرسند ) چرا کلمه ی ذوالقرنین ؟ 

به خاطر این که در کتاب دانیال نبی از ذوالقرنین به عنوان ذوقرانین یا ذوغرانین یادشده یهودیانی که با ان نام اشنا بودند همان اسم را به پیامبر منتقل می کردند.

از چه طریق ؟ 

از طریق ان اعرابی که می رفتند از پیامبر سوال بپرسند تا بتوانند پیامبر را محک بزنند. عده ای از اعراب نزد بزرگان یهود رفتند و گفتند : کسی امده ادعای پیامبری کرده ما می خواهیم او را محک بزنیم ان ها گفتند: از او درمورد ذوالقرنین بپرسید . بگویید ذوقرنین کیست ؟ 

اعراب نزد پیامبر(ص) امدند و گفتند : ذوالقرنین کیست ؟ و خداوند متعال جواب ان ها را داد . ذوالقرنین یک حمله به غرب و یک حمله به شرق داشته و سپس به شمال حمله می کند و یأجوج ومأجوج را می راند و سدی می سازد که انها از ان زمان به بعد نمی توانند از ان جاعبور کنند .

ذوالقرنین با تاریخ کوروش شباهت دارد.

کوروش

کوروش اول یک حمله به سمت لیدیه و بعد یک حمله به شرق دارد و اقوام وحشی را که از شرق به ایران حمله می کردند دفع می کند و احتمالا به سمت دارالاین می اید. منطقه ی داریال که احتمالا برگرفته از واژه ی ترکی داریول است به معنی راه تنگ : ( دار= تنگ و یول = راه ) یک تنگه ای از قدیم بوده و به قولی بعد از کورش ان مکان را دیوار کشی می کردند ، قلعه سازی می کردند در زمان ساسانیان قلعه ساختند و غیره . او ان جا را بست و انها دیگر نتوانستند حمله کنند .

ابوالکلام ازاد می گوید : تکه هایی از ان اهن ها هنوز هست .

البته من سندی به ان شکل یعنی تصویری ندیدم و نه به ان منطقه مسافرتی داشته ام . به هر حال عکس هایی بعضا در اینترنت وجود دارد.

خب این یک نگاه خیلی ابتدایی به قران است شما امدید و قران این را به شما داد.

قران سفره است و بطون مختلفی دارد. برای مثال : شما کنار سفره می ایید به همسرتان ، مادرتان می گویید: یک لقمه برای من درست کن تا بخورم . برای کسی که عجله دارد و غذا اماده نشده می گویند : یک دسر یا غذای حاضری بخور و برو. اما کسی که فرصت دارد صبرمی کند تا غذای اصلی اماده شود . غذا رابخورد و بعد برود .

درمورد ذوالقرنین اخیرا نگاه جالبی به وجود امده 
کتابی نوشته شده به نام ذوالقرنین نوشته اقای عبدالله مستحسن 

بنده به حدیثی از اقا امام حسن عسکری (ع) برخورد کردم که واقعا تکان دهنده بود و در اخر مقاله به ان می پردازم . در این کتاب برای ذوالقرنین یک موضوع جدید مطرح شد . الحمدلله خیلی از مطالب در این کتاب مطرح شده . من یک سری بحث ها ونقدها به ان کتاب دارم البته خیلی جزئی است یک سری بحث های جدید هم دارم که مجموعا خدمت شما عرض می کنم.
این ایات خیلی پیچیده و پر از سوال است .

[ یَسئَلونَکَ عن ذِی القًرنِینِ ]( 
از تو درباره ذوالقرنین میپرسند )
[ قُل سَاَتلوا عَلَیکُم مِنهُ ذِکرًا (۸۳)] (
 بگو به زودی چیزی ازاو برای شما خواهم خواند ) یعنی وعده اینده می دهد. این خیلی عجیب است با این که می گوید در اینده می گویم اما بلا فاصله ایات را می اورد .

یک سری مباحث مطرح شد گفتند : چون پیامبر نگفت انشاءا… من جوابش را میدهم خدا چهل روز بعد ایه ها را به پیامبر گفت . اما این مباحث شأن پیامبر را پایین می اورد.

یعنی خداوند متعال می خواهد شأن پیامبرش را پایین بیاورد ؟!! نزد مشرکین و کفار شأن پیامبرش را خورد می کند ؟!! که چرا انشاءا.. نگفتی!!!

خب این مسائل از شأن پیامبر اسلام که اشرف مخلوقات است واقعا به دور . یک مقدار در این مسائل دقت کنید .

گفت : در اینده درباره ان صحبت خواهم کرد یا تلاوت خواهم کرد در اینده خواهند امد.[ اِنّا مَکَّنّا لَه, فِی الاَرضِ وَ ءاتَیناهُ مِن کُلِّ شَیءٍ سَبَبًا(۸۴) ]
ایه ای بسیار عجیب خداوند قدرتی برای ذوالقرنین مطرح میکند که برخی پیامبران ندارند .

قران می گوید : ما به او تمکن در زمین را داده بودیم [ وَاتَیناهُ مِن کُلِّ شَیءٍ سَبَبًا ] یعنی سبب هر چیزی را (همه چیز را) به او داده بود . هر چیزی که از ذهن شما بگذرد . [ مِن کُلِّ شَیءٍ ] استثنا ندارد سبب همه چیز را ذوالقرنین دارد .

او از یکی از این سبب ها استفاده میکند . [ فَاَتبَعَ سَبَبًا (۸۵) ] [ حَتّی اِذا بَلَغَ مَغرِبَ الشَّمسِ (۸۶)] به محل غروب خورشید می رسد ما در این باره بحث داریم . محل غروب خورشید کجاست ؟ 

می توانید روی کره ی زمین یک جایی را مشخص کنید که محل غروب خورشیداست ؟ مغرب یعنی کجا ؟ شما از چه نظر محل غروب خورشید می گویید ؟ کره ی زمین گرد است . همه جای ان مغرب است .

در قران داریم [ رَبُّ المَشرِقَینِ وَ رَبُّ المَغرِبَینِِ ]۲ [ رَبِّ المَشارِقِ وَالمَغارِبِ ]۳ اصولا ما این ایات را به عنوان معجزه ی قران بیان می کنیم . در بحث فیزیک و زمین شناسی خدا اشاره کرده زمین به شکلی پر از مشرق و مغرب است که در کره وجود دارد و از معجزات قران است .

به مغرب شمس رسید یعنی چی ؟ یعنی کجاست ؟ امریکا برای ما مغرب و ژاپن برای ما مشرق است . اما ژاپن برای امریکا مغرب است .

مطلب جالب این جاست که قران می گوید : این جا خورشید را دید ( وَجَدَها ) ان را یافت . اصل موضوع برپایه خود خورشید است . یعنی موضوع سفر اول خورشید است . 

خورشید کجا غروب می کند ؟ [حَتّی اِذا بَلَغَ مَغرِبَ الشَّمسِ وَجَدَها تَغرُبُ فی عَینٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَها قَومًا قُلنا یا ذَا القَرنَینِ اِمّا اَن تُعَذِّبَ وَ اِمّا اَن تَتَـّخِذَ فیهِم حُسنًا(۸۶)]

بر چشمه ی اب تیره ای [ فی عَینٍ حَمِئَةٍ ] برخی برای اینکه بتوانند این را در لجن فرو می رود معنی کنند لفظ قرائت قران را تغییر دادند . گفتند : حمئه نبوده حامیه بوده یعنی به خاطر ان پیش انگاری که در ذهنشان بود این کار را انجام دادند .

در ان جا یک قوم را پیدا می میکند خورشید در چشمه اب تیره و گل الودی فرو می رود . ان جا قومی را پیدا می کند . زمانی که ذوالقرنین قومی را پیدا کرد خدا با ذوالقرنین صحبت می کند : [ قُلنا یا ذَا القَرنَینِ ] پس خدا با او صحبت می کرده و قران به واسطه ای اشاره نمی کند .

برخی به جای اینکه توجیه کنند که ذوالقرنین چه طور حرف خدا را می شنیده و خیلی ارتباط وسیعی داشته گفتند : پیامبری با او بوده مثلا : اسکندر بوده که خضر پیامبر وحی را می گرفته و به او می گفته . 

پس خدا با ذوالقرنین صحبت می کند . [ اِمّا اَن تُعَذِّبَ وَ اِمّا اَن تَتَّخِذَ فیهِم حُسنًا ] ((اختیار با توست) یا عذاب می کنی یا در میانشان روش نیکویی پیش می گیری) .

اقای ذوالقرنین عجب قدرتی دارد !! می تواند انها را ببخشد و یا عذاب کند .

یعنی قدرتی که حضرت یونس پیامبر ندارد . حضرت یونس یک اجتهاد غلط بر امتش می کند و خدا اورا درون شکم نهنگ می اندازد .

اما این جا میگوید : اختیار با توست می خواهی ان ها را عذاب کن یا ان ها را ببخش .

ان جا به راستی در محل غروب است یا در زمان غروب ؟ نمی دانیم چیست که برمبنای خورشید معرفی شده . مگر ان جا قوم بدی وجود دارد که باید عذاب شوند ؟ [ قالَ اَمّا مَن ظَلَمَ فَسَوفَ نُعَذِّبُه, ثُمَّ یُرَدُّ اِلی رَبِّه فَیُعَذِّبُه, عَذابًا نُکرًا (۸۷)] 

ذوالقرنین گفت : [ قالَ اَمّا مَن ظَلَمَ فَسَوفَ نُعَذِّبُه, ] ( گفت اما هر که ستم ورزد عذابش خواهیم کرد ) 

عجب چرا ان ها را عذاب نکرد ؟! به قولی وعده سر خرمن داد !!

او وعده اینده می دهد . [ ثُمَّ یُرَدُّ اِلی رَبِّی فَیُعَذِّبُه, عَذابًا نُکرًا ] ( سپس به سوی پروردگارش باز گردانیده می شود ان گاه او را عذابی سخت خواهد کرد ) اگر من ان ها را عذاب بکنم خداوند دوباره در اخرت عذابشان می کند یا نه ؟عذاب الهی پابرجاست .

چرا ذوالقرنین همان جا عذاب نکرد ؟ چرا ذوالقرنین عذاب خودش را در راستای عذاب الهی معرفی می کند ؟ اگر ذوالقرنین عذاب کند همان عذاب الهی است یعنی او نماینده خدا روی زمین است[ وَ اَمّا مَن ءامَنَ وَ عَمِلَ صالِحًا (۸۸)] ( و اما هرکس ایمان اورد و عمل صالح انجام دهد ) ایمان و عمل صالح بنده را بلااستثنا یاد سوره عصر می اندازد .

[ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ] [ وَالعَصرِ]۴ قسم به زمان
[ اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسرٍ] ( که واقعا انسان دستخوش زیان است ) همه در خسران هستید . 
[ اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ] ( مگر کسانی که ایمان اورده و عمل صالح انجام داده اند )

خب این ها ادم های خاص هستند می گوید اگر کسی ایمان اورد و عمل صالح انجام دهد.

[ فَلَه, جَزاءَ الحُسنی (۸۸)] ( پاداشی نیکوتر خواهد داشت ) [ وَسَنَقولُ لَه, مِن اَمرِنا یُسرًا(۸۸) ] ذوالقرنین صحبت می کند می گوید : [ سَنَقولُ ] ببینید فعل جمع [ مِن اَمرِنا یُسرًا ] (و ما امر را به او سهل و اسان گیریم ) بر ان ها خوبی خواهد رسید به قولی او را نیکوترین اجر باشد و ما امر را به او سهل و اسان گیریم ان ها یی که ایمان اورند و عمل صالح انجام دهند . 

این نوع تکلم را خداوند برای خودش به کار می برد . (اِنّا اَنزَلنا ) (نَحنِ خَلَقنا )۵ انگار حرف های ذوالقرنین کلام الهی است . 

[ ثُمَّ اََتَبَعَ سَبَبًا ] دوباره از یکی از سبب هایی که در اختیار داشت به سفرش ادامه داد

[ حَتّی اِذا بَلَغَ مَطلِعَ الشَّمسِ(۹۰) ] دوباره این جا اصل موضوع خورشید است .

همان مطالبی که درمورد مغرب خورشید بود الان درباره مطلع خورشید وجود دارد . 

مطلع طلوع خورشید کجاست ؟ [ وَجَدَها تَطلُعُ عَلی قَومٍ لَم نَجعَل لَهُم مِن دونِها سِترًا (۹۰)] (ان جا قومی را یافت که برای ایشان در برابر ان پوششی قرار نداده بودیم ) 

ذوالقرنین به یک قوم می رسد که به غیر از خورشید هیچ پوششی ندارند یعنی تنها پوششی که بر این ها می تابد خورشید است . مانند ان کسانی که می گویند سقفمان اسمان است ( خیلی این افراد بی نوا و مسکین اند ، بیابان گرد هستند کوچ نشین اند به حد تمدن و شهرنشینی نرسیده اند . )

ایا اینان چادر نشین نیستند که زیر چادر زندگی کنند ؟ پس زمستان ها چه کار می کنند ؟ تنها پوشش انها خود خورشید است

این جا دیگر در مورد مردم هم صحبت نمی کند اگر در زمان غروب و طلوع خورشید مقداری در مورد مردم صحبت شد این جا اصلا در مورد مردم صحبتی نمی کند .

باز اصل اصل همان خورشید است . [ کَذالِکَ وَ قَد اَحَطنا بِما لَدَیهِ خُبرًا(۹۱)] (این چنین (می رفت) و قطعا به خبری که پیَش او بود احاطه داشتیم )همچنین بود و البته ما از احوال ان کاملا با خبر بودیم . 

خداوند متعال می فرماید : ما با او در ارتباط هستیم به قولی انلاین در ارتباط هستیم . از همه ی کارهایی که او انجام می دهد ما مطلع هستیم . کارهای او تحت نظر ماست .

خداوند متعال لازم است یک ایه جدا بیاورد ؟ یعنی ما نمی دانیم همه چیز زیر نظر خداست ! چرا درباره کارهای ذوالقرنین می گوید همه چیز زیر نظر من است ؟

[ حَتّی اِذا بَلَغَ بَینَ السَّدَّینِ(۹۳) ] بین دو سد رسید [ وَجَدَ مِن دونِهِما ] ( بیرون ان دو سد قومی رایافت ) 
نکته خیلی مهم [ مِن دونِهِما ] به بین السدین رسید بیرون بین السدین مردمی را پیدا کرد [ لایَکادونَ یَفقَهونَ قَولًا ] در ترجمه ها نوشتند سخنی فهم نمی کردند یعنی هیچ زبانی را نمی فهمیدند .

اگر قران می گفت : لایفقهون قولا اشکالی داشت ؟ نه . هیچ حرفی نمی فهمیدند . [ لایَکادونَ یَفقَهونَ قَولًا ] اصلا ان ها دوست نداشتند حرفی را گوش کنند . 

پس ماجرا پیچیده تر شد .

پس اگر قران از ما می خواهد در ایاتش تفکر و تدبر کنیم یعنی این که عمیق در ایات بنگریم سریع از ان ها رد نشویم . 

چرا خدا لایفقهون نگفت ؟ 

خدا می گوید از من بپرسید همین ایات از یسئلونک شروع می شود . این ها هیچ حرفی هم نمی فهمیدند . گفتند : [ قالوا یا ذَا القَرنَینِ اِنَّ یَأجوجَ و مَأجوجَ مُفسِدونَ فِی الاَرضِ ] یاجوج و ماجوج در زمین فساد می کنند . 

[ فَهَل نَجعَلُ لَکَ خَرجًا ] می خواهی به تو پول بدهیم بین ما و اینها سدی قرار دهی ؟

این جا یک سوال مطرح می شود ؟ ان ها از کجا ذوالقرنین را می شناختند ؟هر غریبه ای بیاید از سر کوچه شما رد شود شما میگویید بیا فلان مشکل ما را حل کن ؟ تازه مردمی که گوششان از همه ی حرف ها پر است . 

ذوالقرنین که می اید می گویند تو بیا مشکل ما را حل کن ما پولش را می دهیم چرا اصلا بحث پول را می اورد ؟ این نکته ای است باید به ان دقت کنیم چرا بحث مالی مطرح می شود ؟ چرا می گویند بیا ما به تو خراج می دهیم بین ما و انها سدی درست کن ؟

او جوابشان را می دهد [ قالَ ما مَکَّّنّی فیهِ رَبّی خَیرٌ] ( گفت انچه پروردگارم به من در ان تمکن داده (از کمک مالی شما) بهتر است ) 
ان چیزی که خدا به من داده بهتراست .

پس ذوالقرنین می توانسته با انها حرف بزند . این ها که زبان هیچ کس را نمی فهمیدند ؟ 

عجب ! پس ذوالقرنین زبان انها را متوجه می شد . اینها نیز او را می شناختند واصلا منتظر او بودند بیاید ومشکل را حل کند .

[ فَاَعینونی بِقُوَّةٍ ] نیروی خودتان را می خواهم یعنی مساله با پول حل نمی شود . انها می گویند : ما پول بدهیم خودتان انجام دهی؟

ذوالقرنین می گوید : نه باید خودتان بیایید تا خودتان نیایید مشکل حل نمی شود .

در این ایه از سپاه ذوالقرنین اثری نمی بینید . این جا ذوالقرنین سپاهی دارد ؟ او اینجا تنها صحبت می کند . 

[ اَجعَل بَینَکُم وَ بَینَهُم رَدمًا ] ( میان شما و انها ردمی استوار قرار دهم ) انها سد خواستند ذوالقرنین گفت: برای شما
 ردم می سازم .

ردم چیست ؟ چیز غیر قابل نفوذ را ردم می گویند .

حالا میخواهد ردم را بسازد انها گفتند : بین دو سد یک سد بزن .

او گفت : برای شما ردم می سازم یعنی بهتر از سد را برای شما درست می کنم .

[ ءاتونی زُبَرَ الحَدیدِ ] تکه های اهن را برای من بیاورید .[ حَتَّی اِذا ساوی بَینَ الصَّدَفَینِ ] هنگامی که بین دو تا کوه پر شد . [ قالَ انفُخوا ] در این کوه ها بدمید تا اهن ها ذوب شود . [ حَتّی اِذا جَعَلَه, نارًا قالَ ءاتونی اُفرِغ عَلَیهِ قِطرًا ] بعد مس را اورد و ذوب کرد و روی ان ها ریخت و ان ردم را ساخت .

[ فَمَا اسطاعوا اَن یَظهَروهُ وَ مَا استَطاعوا لَه, نَقبًا ] ((در نتیجه اقوام وحشی) نتوانستند از ان (مانع) بالا روند و نتوانستند ان را سوراخ کنند)از این به بعد ان قوم (یأجوج و مأجوج) نه خودشان می توانند از ردم عبور کنند . 

اگر به ایات دیگر قران رجوع کنیم در جاهایی که یظهرو استفاده شده به معنای تسلط است . اگر به شما تسلط یابند شما را رجم می کنند(سنگسار می کنند)۶ می گوید: نه خودشان می توانند رد شوند ونه اگر از کسی کمک بگیرند می توانند در این ردم سوراخ ایجادکنند .

[ قالَ هذا رَحمَةٌ مِن رَبّی ] ( گفت: این رحمتی از جانب پروردگار من است ) جالب است او سدی ساخته و به خدا ربط می دهد. [ فَاِذا جاءَ وَعدُ رَبّی جَعَلَه, دَکّاءَ ] ( چون وعده پروردگار من فرا رسد ان (سد) را درهم می کوبد(پاره پاره می کند تکه تکه می کند)) 

[ وَ کانَ وَعدُ رَبّی حَقًّا ] ( وعده پروردگارم حق است ) [ وَتَرَکنا بَعضَهُم یَومَئِذٍ یَموجُ فی بَعضٍ ] ( وان روز ان وعده که فرا رسد خلایق محشر چون موج مضطرب باشند ونفخه صور دمیده می شود ) پس این ردم تا روز قیامت هست .

اگر ذوالقرنین کورش است پس شما سد کورش رابه ما نشان دهید . ما در تفسیرعلامه طباطبایی و مکارم شیرازی بحثی نداریم در نگاه اول درست است کوروش شبیه ترین فرد به ذوالقرنین است اما وقتی دقیق نگاه می کنیم . ما می گوییم این ماجرا عجیب وپیچیده تراست.

حالا دوباره این ایات را مرور می کنیم و ان ذوالقرنینی که مورد نظر ما است را مطرح می کنیم .

امیرالمومنین در حدیث نورانیت و موارد متعدد که حضرت رسول به امام علی (ع) می فرمودند : تو ذوالقرنین این امت هستی تو ذوالقرنین هستی یا علی . در این جا بحثی مطرح می شود که پیامبر می خواهد به ما بگوید که ذوالقرنین صفت هم می تواند باشد .

به چه دلیل امام علی می تواند ذوالقرنین باشد ؟ برای اینکه امام علی صاحب حسن و حسین است چون صاحب دو سوی حوض کوثر است، برای اینکه دو قسمت سرش ضربت خورد یک بار در جنگ احزاب یک بار هنگام شهادت در محراب مسجد کوفه . امام علی به دلایل مختلف می تواند ذوالقرنین باشد. پیامبر در احادیث مختلفی به ان اشاره کرده است . در این جا یک گزاره در ذهن ما می اید پس ذوالقرنین می تواند امام علی باشد . پس ما باید 
ببینیم ذوالقرنین یعنی چی ؟




طبقه بندی: استاد رائفی پور، 
تعداد بازدیدهای این مطلب :: بازدید ، 
برچسب ها: سربازان مبارز، ذوالقرنین یعنی چی ؟، حوض كوثر، كوثر، ردم، ردم چیست ؟، بین السدین، دارالاین، دیوار كشی، ساسانیان، لیدیه، یهودیان، پیامبر، اسكندر، كوروش، ذوالقرنین کیست؟، حقیقت ذوالقرنین، حقیقت، ذوالقرنین،  
[ سه شنبه 18 مهر 1391 ] [ 09:57 ق.ظ ] [ Mehrdad M ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیوی از مطالب مفید و پر محتوا (سربازان امام زمان )
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.


قالب میهن بلاگ تقویم جلالی




برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس